Wystąpienie do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w sprawie barier w podróżowaniu koleją przez osoby głuchoniewidome.

Pojedynczy tor kolejowy biegnący równolegle do betonowego peronu, na którym namalowana jest żółta linia bezpieczeństwa. Po lewej stronie znajduje się długi, żółty budynek z ciemnym dachem i kilkoma oknami. Nad torami rozciągają się przewody trakcyjne, a przy peronie stoją wysokie latarnie. W tle widać drzewa, a niebo jest prawie bezchmurne. Na peronie widać cienie latarni i znaków.

21 lipca 2025 roku Fundacja Transgresja skierowała pismo do dr. inż. Ignacego Góry, Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, w którym szczegółowo opisaliśmy bariery, z jakimi osoby głuchoniewidome mierzą się podczas podróży koleją. Dokument powstał w oparciu o doświadczenia członków społeczności głuchoniewidomych i zawiera konkretne rekomendacje dotyczące niezbędnych zmian w infrastrukturze, organizacji przewozów oraz systemie informacji pasażerskiej.

W piśmie zwróciliśmy uwagę na szereg istotnych problemów, m.in. niedostępność zapowiedzi głosowych i wizualnych, brak informacji o umiejscowieniu peronu w pociągach przy wysiadaniu, niedostosowanie oznaczeń w alfabecie Braille’a, likwidowanie asysty w czasie remontów dworców, a także brak dostępności automatów gastronomicznych i trudności z odnalezieniem przycisków otwierających drzwi. Podkreśliliśmy również, jak ważne dla osób głuchoniewidomych byłoby wprowadzenie pilotów umożliwiających zdalne wywołanie zapowiedzi czy otwarcie drzwi wagonu.

Zwróciliśmy także uwagę na brak nadzoru nad jakością wdrażanych rozwiązań – zwłaszcza w zakresie informacji dotykowej i przestrzennej. W piśmie przytoczyliśmy konkretne przykłady oznaczeń wykonanych w sposób całkowicie nieużyteczny, jak np. tabliczki w alfabecie Braille’a zamontowane do góry nogami lub rozmieszczone w miejscach, które utrudniają ich zlokalizowanie i odczytanie.

Nasze wystąpienie zawiera również apel o to, by przy projektowaniu i modernizacji kolei uwzględniać specyfikę potrzeb osób z jednoczesnym uszkodzeniem wzroku i słuchu, które nie są prostą sumą dwóch niepełnosprawności, lecz stanowią odrębną kategorię z unikalnymi wyzwaniami.

Wyrażamy nadzieję, że przekazany dokument przyczyni się do pogłębienia dialogu pomiędzy instytucjami odpowiedzialnymi za kolej w Polsce a środowiskiem osób głuchoniewidomych. Jako fundacja deklarujemy pełną gotowość do współpracy, konsultacji i dzielenia się wiedzą w tym zakresie.

Pismo zostało dołączone także do wniosku skierowanego do Rzecznika Praw Obywatelskich z prośbą o poparcie przedstawionych postulatów.
Pismo znajduje się poniżej:
Pismo do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z 21.07.2025r. (format DOCX).

Udostępnij. Podziel się tym.👍