Wystąpienie do władz Katowic w sprawie elektrycznych hulajnóg.

27 października 2023, wraz z Katowickim Stowarzyszeniem Aktywności Obywatelskiej Bona Fides wystąpiliśmy do Prezydenta Miasta Katowice z wnioskiem w sprawie utworzenia punktów postojowych dla hulajnóg elektrycznych.

Treść wniosku.

Szanowny Panie Prezydencie,

Jako organizacje społeczne działające na terenie Katowic, na podstawie art. 241 Kodeksu postępowania administracyjnego, zwracamy się z niniejszym wnioskiem o podjęcie działań zmierzających do utworzenia w mieście Katowice punktów postojowych dla hulajnóg elektrycznych oraz systemu zwożącego porzucone hulajnogi do tychże punktów.

Wynajmowane hulajnogi elektryczne stały się w ostatnim czasie popularnym środkiem transportu miejskiego. Również w Katowicach cieszą się one szerokim zainteresowaniem, uzupełniając środki transportu publicznego. Niejednokrotnie jednak zdaża się, iż hulajnogi te są pozostawiane przez ich użytkowników w miejscach do tego nie przeznaczonych. Są one bowiem „porzucane” na chodnikach czy miejscach parkingowych dla samochodów, co w zdecydowany sposób utrudnia poruszanie się pieszym jak i kierowcom, stwarzając przy tym zagrożenie wypadku. W sposób niewspółmierny problem pozostawionych w hulajnóg miejscach ku temu nieprzeznaczonych dotyczy osób z niepełnosprawnościami, które nie są w stanie ominąć leżących na chodnikach jednośladów, co w przypadku osób niewidomych i głuchoniewidomych może skończyć się upadkiem.

Wobec powyższego, zwracamy się z niniejszym wnioskiem, aby na wzór Krakowa miasto Katowice wyznaczyło miejsca postojowe dla hulajnóg, przy jednoczesnym zapewnieniu podmiotu, który zbierałby porzucone hulajnogi do tychże miejsc. System krakowski oparty został na porozumieniach zawartych z Zarządem Transportu Publicznego i Zarządem Dróg Miasta Krakowa, a przedsiębiorcami prowadzącymi działalność w ramach wynajmu hulajnóg elektrycznych. Na podstawie tych porozumień operatorzy hulajnóg zobowiązali się do opłacania czynszu najmu terenów zajętych pod miejsca postojowe dla hulajnóg oraz ponoszenia stałych opłat, tytułem pokrycia kosztów działalności podmiotu zbierającego i przewożącego porzucone hulajnogi na wyznaczone miejsca postojowe. Jak wynika z doniesień prasowych, powyższy schemat spełnił swoją rolę w Krakowie, który również borykał się z opisanym powyżej problemem porzucanych hulajnóg. Naszym zdaniem jego uniwersalność pozwala na wdrożenie go również w Katowicach.

Wskazujemy przy tym, iż siłą nacisku miasta Katowice na operatorów hulajnóg i skłonienia ich do zawarcia stosownych umów i ponoszenia ww. opłat może być zastosowanie przez służby miejskie w stosunku do właścicieli hulajnóg art. 130a Prawa o ruchu drogowym, zgodnie z którym pojazd usuwa się z drogi na koszt jego właściciela w przypadku gdy pozostawiono go w miejscu gdzie jest to zabronione i utrudnia on ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu. Dyspozycję usunięcia pojazdu może wydać w takim wypadku strażnik miejski. Prawo o ruchu drogowym wprowadza również maksymalną wysokość opłaty za usunięcie ww. wypadku hulajnogi elektrycznej z drogi, wynoszącą 123 zł (art. 130a ust. 6a lit. h) Prawa o ruchu drogowym).

Mając na względzie powyższe uwagi i licząc na przychylność Pana Prezydenta wnosimy jak we wstępie.

Odpowiedź z dnia 29 listopada 2023.

W odpowiedzi na wniosek z 27 października 2023 r. dotyczący utworzenia punktów postojowych dla hulajnóg elektrycznych uprzejmie informuję, że w sprawie przeprowadzono postępowanie wyjaśniające.

Usługa wypożyczania hulajnóg elektrycznych na minuty została udostępniona przez prywatnych operatorów w Katowicach od lipca 2019 r. Od tego czasu e-hulajnoga stała się elementem nowej mobilności miejskiej, a tzw. sharing (współdzielenie pojazdów) osobną, pełnoprawną kategorią transportu cieszącą się bardzo dużą popularnością wśród mieszkańców.

Jak jednak Państwo zauważają w swoim wniosku, ten globalny trend miejski, oprócz wymiernych korzyści, przyniósł także nowe wyzwania, związane z zadbaniem o odpowiednie i bezpieczne użytkowanie tych urządzeń. Mimo tego, że hulajnoga znalazła swoją definicję w świetle obowiązującego prawa, które jasno określa sposób poruszania się i parkowania, użytkownicy nie zawsze stosują się do przepisów.

Dlatego w 2020 r. wyznaczono w mieście 42 parkingi (huby) dla e-hulajnóg, zlokalizowane w dwóch obszarach – w Śródmieściu oraz na terenie Katowickiego Parku Leśnego. Służą one uporządkowaniu przestrzeni publicznej oraz zwiększeniu bezpieczeństwa pieszych w zakresie użytkowania i parkowania elektrycznych hulajnóg. Ponadto miasto Katowice organizuje prelekcje i szkolenia z jazdy e-hulajnogą oraz z zasad poprawnego z niej korzystania. Realizowane były kampanie przypominające o tym, jak korzystać z tego typu urządzeń w sposób prawidłowy i bezpieczny.

Informuję również, że każdy operator, chcąc działać na terenie Katowic, podpisuje z Miejskim Zarządem Ulic i Mostów w Katowicach porozumienie regulujące zasady parkowania w hubach, konieczność zmniejszania prędkości jazdy w ścisłym centrum miasta do 15 km/h oraz zasady reagowania na nieprawidłowe ustawienie pojazdów. To właśnie operator, zgodnie z własnym regulaminem, weryfikuje użytkownika, który nieprawidłowo parkuje pojazd i możliwie jak najszybciej reaguje na sytuacje zgłaszane przez miasto i służby miejskie w sprawie przestawiania źle ustawionych urządzeń.

Dostrzegając, razem z Państwem, potrzebę dalszych działań w zakresie usprawnienia korzystania z tego atrakcyjnego dla wielu środka transportu, w najbliższym czasie miasto Katowice planuje powiększenie obszaru z wyznaczonymi miejscami parkingowymi oraz zmianę warunków świadczenia usługi wynajmu e-hulajnóg przez operatorów w Katowicach na wzór innych większych miast. Polega ona na konieczności zaparkowania e-hulajnogi jedynie w wyznaczonych przez miasto miejscach postojowych dzięki wykorzystaniu technologii GPS. W przeciwnym razie użytkownik nie będzie mógł zakończyć wynajmu bądź będzie zobligowany do zapłacenia operatorowi opłaty dodatkowej. Takie działanie ma na celu zdyscyplinowanie w pierwszej kolejności użytkowników pojazdów. Niemniej jednak miasto wciąż będzie monitorowało sytuację i reagowało, gdy konieczna będzie relokacja hulajnóg przez operatorów w celu zachowania porządku w przestrzeni publicznej.

Natomiast w kwestii przytoczonego rozwiązania zastosowanego w Krakowie informuję, że projekt miał charakter pilotażowy i jego przedłużenie zależy od ustalenia warunków kontynuacji projektu pomiędzy Zarządem Transportu Publicznego w Krakowie a operatorami e-hulajnóg.

Na koniec chcę podziękować Państwu za zainteresowanie ważnym tematem porządku w przestrzeni publicznej i bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu w naszym mieście.

Skany odpowiedzi na wniosek.

Odpowiedź UM Katowice – hulajnogi – strona 1

Odpowiedź UM Katowice – hulajnogi – strona 2

Mamy nadzieję, że działania miasta okażą się skuteczne. Sprawę będziemy monitorować.

Udostępnij. Podziel się tym.👍