Udział w konsultacjach CPK dotyczących zakupu taboru kolejowego.

W związku z planowanym zakupem taboru pasażerskiego Kolei Dużych Prędkości, spółka Centralny Port Komunikacyjny prowadziła konsultacje z organizacjami reprezentującymi osoby ze szczególnymi potrzebami. W konsultacjach tych wzięła udział także Fundacja Transgresja.

Fundacja Transgresja w gronie konsultantów CPK

Nowy tabor powinien spełniać szereg wymogów technicznych, funkcjonalnych i jakościowych, które mają na celu poprawę dostępności transportowej, zwiększenie mobilności mieszkańców i zmniejszenie poziomu wykluczenia transportowego. Specyfikacje dla taboru kolejowego, związane z dostępnością dla osób z niepełnosprawnościami i osób o ograniczonej możliwości poruszania się, określone są w Rozporządzeniu Komisji (UE) Nr 1300/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei w Unii Europejskiej dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 110 z późn. zm.), czyli tzw. TSI PRM. Obejmują one m.in. siedzenia, miejsca na wózki inwalidzkie, drzwi, informacje dla pasażerów. Część z wymagań zawartych w TSI PRM określonych jest jednak poprzez zakresy czy dowolność rozwiązania jak np. kwestia zastosowania pętli indukcyjnej, możliwość zastosowania jednego lub dwóch urządzeń sterowania drzwiami (otwierania i zamykania).
Biorąc pod uwagę pewien stopień ogólności tych wytycznych i rekomendacji, CPK identyfikawała konieczność konsultacji zarówno wymagań określonych już w TSI PRM, jak również aspektów nieobjętych jeszcze wymaganiami prawnymi a istotnymi z punktu widzenia osób o szczególnych potrzebach.

W konsultacjach wzięła udział Fundacja Transgresja, reprezentując w stanowisku osoby głuchoniewidome. Przesłaliśmy 11 stycznia 2024 do spółki CPK uwagi dotyczące dostępności taboru kolejowego dla osób głuchoniewidomych.
Wśród uwag Fundacji znalazły się m.in. kwestie dotyczące:

  • czytelnej informacji wizualnej i słyszalnej głosowej – w tym pętli indukcyjnych,
  • siedzeń dla pasażerów, w tym szerokości zagłówków tak, by aparaty słuchowe i procesory dźwięku nie były narażone na mimowolny ucisk lub zgubienie,
  • systemu otwierania i zamykania drzwi, a także ich odnajdywania na peronach.

Uważamy, że dostępność dla osób głuchoniewidomych taboru kolejowego jest kwestią często pomijaną, lecz niezwykle istotną. Osoby te często mają ograniczony dostęp do informacji i usług, a zakup nowego taboru kolejowego może być szansą na poprawę ich sytuacji. Dostępność taboru kolejowego dla ludzi głuchoniewidomych jest kluczowa dla zapewnienia im możliwości korzystania z transportu kolejowego na równi z innymi osobami.

Mamy nadzieję, że uwagi Fundacji Transgresja zostaną uwzględnione przy zakupie nowego taboru kolejowego.

Udostępnij. Podziel się tym.👍